Seiten

Dienstag, 29. Januar 2013

NO: Nyweb - uke 5

Denne våren studerer jeg som nevnt tidligere vurdering for læring med IKT og oppstart er i dag :)
Vår første oppgave omhandler faktisk blogg og blogging, så der er jeg jo ganske godt forberedt. Oppgaven vår er å opprette en blogg hvor vi først og fremst skal reflektere rundt vår erfaring med IKT og vurdering, og det første blogginnlegget skal inneholde tanker rundt det å skrive en personlig fagblogg. I og med at jeg i forrige semester skrev en prosjektoppgave på 4000 ord om blogging og eksamen på 2500 ord om samme emne, så har jeg jeg reflektert veldig mye rundt det å bruke blogg som digitalt verktøy det siste halve året..... 

Blogg er et av verktøyene som har utallige anvendelsesområder, ikke bare personlig, men også for bruk i skolen. Først og fremst vektlegger og fremhever blogg som verktøy aktiv bruk for elevene, og ikke bare passiv mottagelse av informasjon. Blogg som digitalt verktøy tilfredsstiller flere behov i skolen – både pedagogiske og organisatoriske behov; for eksempel i forhold til samarbeid og mer variert organisering av opplæringen. Blogging gir muligheter til deling av kunnskap, publisering, egenproduksjon, nye vurderingsformer og ikke minst nye arbeids- og kommunikasjonsformer. Det å bruke digitale verktøy «er en grunnleggende ferdighet» i følge Utdanningsdirektoratet, og en av fordelene ved å bruke blogg som digitalt verktøy, er uten tvil det faktum at det også gir mulighet til å integrere andre digitale verktøy i denne arbeidsformen for eksempel som presentasjonsformer på bloggen (PPP, photostory, mindmaps, opplasting av bilder, lydfiler som mymp3, video).


Jeg bruker min blogg først og fremst i tyskfagene dette skoleåret. Her kommer jeg med eksempler på undervisningsopplegg og oppgaver til elevene mine både på tysk og norsk. Jeg har også publisert noen få utdrag fra tyskspråklige forfattere jeg liker godt. Både elevene i vg1 og vg2 klassen har opprettet hver sin blogg, men denne står ikke i deres navn. Elevene «er» en tyskspråklig person, og opplysninger som legges ut omhandler bare denne oppdiktede personen. Det viktigste med alle elever som lærer et språk, det være seg fremmedspråk eller morsmålet, er å få dem til å skrive mest mulig. Den beste måten å gjøre dette på, er å vekke skrivegleden og interessen. I dette henseende fungerer blogg ofte som en god motivasjonsfaktor, siden elevene synes at det er spennende men den type verktøy og å publisere noe på nettet. Oppgavetyper man kan gi elevene, begrenses vel egentlig bare av fantasien. Jeg har selv prøvd å variere oppgavene en del, og samtidig inkorporere bruken av andre digitale verktøy i arbeidet på bloggen. Et av mine og elevenes favorittprogram i tillegg til bloggen, er goanimate. Elevene mine er ikke så flinke til å lese og kommentere hverandres blogger, men de liker veldig godt å se på de forskjellige goanimate-videoene til sine medelever.

Et av de viktigste argumentene for blogg i skolen, er etter min mening det å kunne dele med og låne fra andre. Jeg har lånt flere undervisningsopplegg de siste årene, blant annet fra blogger skrevet av Sandvika-lærere. Og det er nettopp dette jeg liker best med bloggkulturen; man er ikke redd for å dele med andre lærere.

Noen negative aspekter ved å bruke blogg som digitalt verktøy, er for min del, noe mangel på kontroll. I Itslearning har jeg mulighet til å skru på plagieringskontrollen. Da vil det komme tydelig fram om eleven har skrevet dette selv, eller stjålet fra andre. I og med at elevene er online hele tiden når de bruker blogg, så kan fristelsen være stor til å bruke oversettelsesprogram. Da får ikke eleven øvd på å bygge opp sitt eget språk, som er intensjonen bak mine og andre språklæreres elevblogger. Andre ulemper er at noen elever ikke får fulgt opp alt arbeidet de skal gjøre. Blogging kan føles som en ekstra arbeidsbyrde. Jeg kan også selv slite med å rekke å lese gjennom og gi tilbakemeldinger på alle innleggene. Av denne grunnen har jeg i år valgt å bare blogge med mine to tyskklasser. Jeg vet at jeg ikke har mulighet til å følge opp engelskklassen min, som jeg bare ser 90 minutter pr. uke. Å bruke blogg som digitalt verktøy tar veldig mye tid. Erfaringen viser også at elevene ikke skriver kommentarer til hverandre, så muligheten til å lære av sine medelever faller da bort. 

Digitale verktøy bør uansett være en av flere alternative kilder til utvikling og læring, og å bruke blogg som verktøy bør være nøye planlagt, gjennomtenkt og integrert i undervisningen, i tillegg må man som lærer ta hensyn til personvern.

Hvis det er noen der ute som ønsker å starte sin egen blogg og vil at elevene skal blogge, så anbefaler jeg en video av Arne Olav Nygard på Youtube.
Ingunn Kjøl Wiig ved Sandvika vgs. har mange gode ideer om hvorfor og hvordan vi kan bruke blogg som verktøy med elever.

2 Kommentare:

  1. Hei! Håper det er greit at jeg skriver på norsk...!!:) Så flink du er til å blogge, du har jo masse kompetanse fra før. Takk for at du deler:) Tror jeg kommer til å titte på din blogg for å se hvilke erfaringer du har. Jeg har ikke kommet lengre enn å opprette en blogg for første gang...

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Takk!!
      Jeg tok et kurs i høst, og fikk masse inspirasjon :)I tillegg er elevene flinke til å blogge, så da blir jeg mer inspirert.

      Löschen