Seiten

Freitag, 18. Januar 2013

Å jobbe med gloser

Disse forslagene fikk jeg da jeg jobbet ved Asker vgs i 2005/2006. De ble utviklet i samarbeid mellom alle språklærerne på skolen.


Leker: hangman, Scrabble, Amigos, Kim’s game (gjenstander på et brett,) bingo med ord, uttrykk eller setninger, Tic Tac

TIC TAC

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25


Hvert tall står for et spørsmål som læreren lager (f. eks. 25 gloser eller verbbøyninger.)  Elevene jobber i grupper.  Den første gruppen velger et tall og svarer på spørsmålet.  Hvis de svarer riktig får de det feltet på brettet.  Da går turen til neste gruppen.  Målet er å være den første gruppen til å ha fire felt på rad – her gjelder det å velge taktisk!  Hvis en gruppe svarer feil, kan en gruppe som kommer etter velge det samme spørsmålet.

Andre aktiviteter:
  • Setningsgjenkjennelse – nyttig med vanskelige tekster.
  • Cloze tester – sett inn ordene som mangler i en tekst, ordene er gitt.
  • Definisjoner
  • Kryssord
  • Bokstavsalat / anagram
  • Ord-i-ord (Hvor mange ord kan du finne i Christmas pudding?)
  • Finn en som… (samarbeidslæring teknikk)
  • Lag egne gloselister til et tema.  Test hverandre / spill brettspill med terning
  • Ordkort (norsk på en side og fr.språk på baksiden)
  • Hulltekst /sang / dikt – gjett hvilke ord som mangler; hør etter og fyll ut ordene som mangler; fjern flere og flere ord fra teksten som står på tavla – mulighet til å fokusere på en bestemt ordklasse.
  • Sanger hvor noen av ordene er feil / det motsatte
  • Hvilket ord skal ut? (Tre-fire ord som har noe felles og ett som ikke passer inn.)
  • Skriv en fortelling med så mange gitte ord som mulig
  • Tabeller - for å se sammenhenger mellom ord
  • Finn din partner – hver elev får en lapp med ett ord på, og må finne den som har ordet som hører sammen med sitt eget. Kan brukes med tradisjonelle par (brød og smør,) motsetninger (stor og liten) verb og substantiv (å velge og et valg,) osv.
  • Leseforberedelse – 5 min. på gloser som elevene kommer til å møte i en tekst – test deg selv / hverandre etterpå, f. eks. sett strek mellom ordene på norsk og fr.språk eller skriv opp alle ord du husker.
  • Uttrykket som passer!  Et sett med situasjoner og et sett med uttrykk – sett dem sammen.  Kan gjøres skriftlig i første omgang, muntlig for å repetere senere.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen